lördag 14 januari 2012

Skäms över att jag inte har uppdaterat!!!

Nu var det otroligt länge sen jag skrev något i Bloggen men har helt enkelt Inte haft tid.
Det har hänt mycket den senaste tiden måste jag dock säga. Alexi fick den 2:a december-11 besked från FK att han fick beviljat 7 ass-nätter/vecka och dubbel assistans med drygt 27 timmar/vecka så jag satte genast in dubbel ass på skolan varje eftermiddag. han har ju träning med sin spec.ped. varje f.m. så då behövs det inte för då är de redan två. Detta har funkat jättebra!

Sen har han då fått två nya assistenter här hemma och det har faktiskt funkat jättebra. Innan Jul blev en av de "gamla" assistenterna sjuk så då gjorde jag en grov chansning och satte in en av de nya assistenterna på skolan vilket senare visade sig vara ett väldigt bra drag! ;))
En av assistenterna som jobbar natt gick nämligen dagen före Julafton och bröt foten och blir därmed borta till slutet av februari och då var det tur att han redan lärt känna den nya assistenten.
Det som jag var mest rädd för var att det skulle skita sig totalt då det blev två nya assistenter på nätterna, istället för en, MEN det har funkat jättebra!

Det är lite konstigt att han sover så otroligt bra tillsammans med assistenterna MEN det är dock bara ett bevis på hur bunden han blivit till mig under åren.
När jag sovit hos honom har han Inte sovit mer än kanske 2-3 timmar Sammanlagt under natten och vaknat senast kl 5 MEN när han sover med assistenterna så somnar han senast kl 19 och sover till 7-7.30 på morronen. Alltså HELA natten!!!
Och det märks att han mår bättre av det här för han är mer utvilad och mycket piggare på dagarna.

I december ändrade vi också lite i hans medicinering så att han har en hel tablett Risperdahl (lugnande) samt en hel tablett Inderal ( som ska dämpa ångest och ilska) vilket gjort att han mår bättre och inte slåss lika mycket som tidigare. Förut höll han på att ta ihjäl oss alla med att slåss konstant hela tiden, och hårt! Lillasyster sprang han efter bara för att slå på henne. Men det har som sagt dämpats väldigt mycket! Dessutom hade han riktiga ångestanfall då han slogs, sparkades, skallades och bet sig själv i handen så det gick hål. Han skakade hela ungen och man fick hålla fast honom för att lugna honom och anfallet skulle gå över. Efteråt var han helt slut och somnade nästan!

Han fortsätter med att ha benortoserna då det INTE funkar att vara utan för han får då väldigt mycket värk och klagar över ben och höft HELA tiden. han fick nya ortoser både till dag och natt innan jul och det ser nog ut som att han får ha dom länge än. Lite tråkigt då jag verkligen trodde att han skulle slippa dessa i och med operationen. :((

Han har idag full assistans dygnet runt och det är helt ofattbart vad skönt det är och att jag NU orkar vara den mamma han och hans syskon behöver.

En tråkig sak är att hans Älskade storasyster Theresé har slutat och åker till sin pojkvän i Israel om 5 dagar och kommer att stanna där i 6 månader! Kommer att bli så ofattbart tomt utan henne och JAG ska ärligt säga att utan henne hade jag ALDRIG klarat dessa första 8 år i Alexis liv då hon ALLTID ställt upp och många ggr varit den enda hjälp jag haft! Hans andra syskon är också helt otroligt underbara och snälla och hjälper till med honom när helst jag behöver deras hjälp MEN det har varit något särskilt med just Theresé då jag ALDRIG behövt be henne om hjälp utan hon har själv sett när hon behövts, samt att hon ALLTID har klivit in och jobbat om någon av assistenterna varit sjuk eller borta!
Det kommer att bli så hemskt tomt och Alexi kommer nog att undra länge vart hon tagit vägen.

Julen avlöpte i.a.f. lugnt och fint, första julen som Alexi varit delaktig och velat öppna paket själv, även om tomtens skägg fortfarande är det Mest intressanta! ;)) Men när han öppnat ungefär hälften av alla klappar och fick en STOR Traktor då var det bara den som gällde sen!!!

Nu har jag sammanfattat det viktigaste och återkommer snart igen. Jag lovar!!!!!

Inga kommentarer: